Lähdenpä karsimaan allergia ehdokkaita!

 

Kortisoonikuuri alkaa olemaan lopuillaan ja jännittää se, että miten kutinaoireeni jatkuu. Ajattelin alkaa poistamaan mahdollisia allergian aiheuttajia. Tässä kun sairaslomalla on aikaa, niin tulee googlea aika tehokkaasti käytettyä. Oireeni sopisivat todella moneen vaivaan, mutta jos kuitenkin nuo kotidiagnoosit jättäisin pois.. Minulla on 2,5viikkoa aikaa vielä rapsutella ja miettiä, että miten voisin oloani helpottaa ennen ihonlapputestausta. Ensimmäisellä lääkärikäynnilla, lääkäri epäili atooppista ihoa. Olen sitten lueskellut atooppisesta ihosta ja ihan järkeenkäypiä juttuja olen löytänyt. Lapsena minulla on ollut maitorupi ja muistan kuinka hirveää se oli. Paksuilla rasvoilla rasvaamista aamusta iltaan. Käsientaipeissa ei ollut ihoa. Jos käsi oli kauan koukussa iho kuivui. Kun suoristin käden, niin taipeet ratkesivat haavoille taas.. Hyrrr.. Vieläkin puistattaa tuo muistikuva.

 

Iho-oireita tms. minulla ei ole koskaan ollut lapsuusajan maitoruven jälkeen. Paljon olen läträillyt saippuoilla ja sutinut itseäni meikeillä eikä iho ole ollut siitä kummissaan. Hiukset ja iho on ollut aina todella hyvässä kunnossa. Nyt kun olen miettinyt, niin on ollut monta mahdollista allergisen reaktion aiheuttajaa yhtäaikaa. Monen asian yhteensummana keho ei jaksa enää ja ilmoittaa sitten kunnon stopilla. Minun kohdalla se alkoi varmaan stressillä (minulla oli kova työputki heinä-elokuussa 2015) → lampaanvilla altistus (neulominen) → meikki-allergia → hiusväri-allergia → ruoka-aine allergiat. Näistä syntyykin jo mahtava allergia-coctail.  

 

bf1002bf869a43ed3d743b7dee8f76e6.500x493

 

 

Äitini antamassa Allergies Top5-lapussa oli yhtenä aineksena: Herne.

Eka ajatus mikä oli, niin enhän mä edes syö herneitä. Mun inhokki, kiiltävän pinkeä vihreä pallero. Hernekeittoa olen joskus syönyt paljonkin, se oli yhteenväliin jokin ihme herkkuruoka mulle. Muuten en voi sietää.. En ole saanut herneestä koskaan mitään näkyvää/tuntuvaa reaktiota, ainakaan en ole tiedostanut sitä. Täysin maidottoman ruokavalion vuoksi (maito-allergia), olen korvannut maitotuotteet soijatuotteilla. Harmikseni yhtäkkiä hoksasin sen, että soijapapuhan on hernekasvi. Olen käyttänyt soijamaitovalmisteita ainakin 6vuotta. Kausittain juon soijamaitoa ja syön soijajogurtteja/vanukkaita. Enimmäkseen käytän ruuanlaitossa ja leivonnassa. Nyt täytyy kokeilla tuota soijan välttämistä toistaiseksi. Tosin se ei niin hirveän vaikeaa ole tällä hetkellä, kun ei ole edes haluttanut soijatuotteita viimeiseen 3viikkoon. Nykyään voi soijankin korvata kookoksella, riisillä tai vaikka mantelillakin. Kauratuotteita en käytä, kun olen kauralle tosi allerginen. Nykyisin on kuitenkin AINA Plan B olemassa :)

 

feature-header24.jpg

 

e43695babc828d8db5b954ecfa5db921.jpg

 

Viljatuotteet. En tiedä onko tästä apua, mutta kokeillahan voi. Aina kun syön jotain, niin kutina alkaa. Ihotautilääkäri meinasi, ettei kutina voi johtua viljoista. Vaan kun kroppa on tulehdus tilassa, niin ihan sama mitä syö, se tulee rikkonaisista kohdista ulos. Hän sanoi, että siksipä esim.palovammapotilaat ovat vaikeita hoidettavia, kun ei ole ihoa mikä suojaa vaan päästää kaikki läpi kunnes on taas ihoa. Olen ollut lähestulkoon kaksi päivää viljattomalla syönnillä. Hieman muutosta, kutisee kuitenkin syödessä. Millä korvaisin viljoja? No, syön päivässä normaalisti 4paahtoleipäpalaa. Toki syön muutakin, mutta tuo on päivän "pakollinen" vilja-annos. Aamusta korvasin sen banaanilla ja Valion hevishotsin vihannesvälipalajuomalla, ananas-porkkana-mango maulla. Illalla tein lehtikaali-oliivi-hillosipuli-munakkaan, eli laitoin mitä löysin kaapista :D Sain anopilta purkillisen raakaa puolukkasurvosta, sitä laitoin mukaan annokseen.  

 

IMGP4898.jpg

Eilen oli pakko hakea ainekset siemenleipään. Sillä oon sen verran leipä-addikti, että sitä on pakko saada aamulla kaks palaa ja illalla sama. Ohjeen löysin Mytaste.fi, Kanelinkukkia.blogspotista. http://kanelinkukkia.blogspot.fi/2014/01/porkkana-siemenleipa-viljaton-leipa.html?utm_source=myTaste&utm_medium=Referral&utm_campaign=Web

Viljaton porkkana-siemenleipä lähti kokeiluun. Leipä oli minusta helppo tehdä, mutta ihan tarkalleen reseptin mukaan en mennyt. 

Minun resepti meni näin:

2,5dl Kurpitsansiemen, pinjansiemen, Auringonkukansiemen sekoitusta
2,5dl Seesamin siemeniä
1rkl Chia-siemeniä
2dl Mantelijauhoja
2rkl Psylliumia
2 Kananmunaa
Himalajan suolaa, omalla tottumuksella
3dl Porkkanaraastetta
2dl Vettä

Kuivat aineet sekaisin keskenään → porkkanaraaste → neste
Pellin päälle levitellä/taputella/muotoilla. Taikina oli aika tahmaista, joten taputtelu muotoilu oli helppoa nuolijalla. Jaoin leivän paloiksi ennen paistoa.
Uuniin 230c ja 15minuuttia

IMGP4904.jpg

Minusta leipä oli kiva ja helppo tehdä. Sain lainaksi tuollaisen upeen retro-raastimenkin, mieheni halusi raastaa tuolla hilavitkuttimella mulle porkkanat :) Siemenet jauhoin ihan pieneksi muruseksi Braunin soseutus-setillä. Sauvasekoitin yhdistetään muoviseen kippoon missä on terät. Erittäin kätevä pieni laite :)

 

IMGP4906.jpg

 

Lopputulos oli minusta onnistunut ja yllättävän hyvää on siemenleipä. Mietin jo seuraavan leivän kokeilua, voisikohan porkkanan korvata bataatilla? Siemenet ja itse leipä kannattaa säilöä jääkaapissa, säilyvyys on pidempi kylmässä. Itse otin 6leipää jääkaappiin ja loput laitoin pareittain pakkaseen omiin annospusseihin, joista voi sitten sulattaa tarvittaessa.

 

WP_20160421_16_35_20_Pro.jpg

 

Aamun syöminen, siemenleivät Snelmannin herkkusienileikkeellä ja suolakurkulla.

 

IMGP4923.jpg